Jitte

Het verhaal van mijn stem

Het verhaal van mijn stem

stem en klank

Stem en klank lopen als een rode draad door mijn leven:
Als meisje van acht werd ik verliefd op de klank van de viool, dát instrument wilde ik leren spelen, en die fascinatie voor klank heeft me eigenlijk nooit losgelaten.

Ik was een jaar of zestien toen ik het zingen ontdekte en hoe heerlijk het is om zelf je instrument te zijn. Zingen is naakter dan het bespelen van een instrument. Die kwetsbaarheid in de zangstem raakt me nog steeds.

Logopedie

Toen het zingen serieuzer werd kreeg ik last van stemproblemen. De vooropleiding van het conservatorium moest ik afbreken omdat mijn stem zo snel moe en hees was.

Om mijn stemproblemen te begrijpen besloot ik logopedie te gaan studeren. Ik bleef ook zingen maar de stemvermoeidheid verdween niet echt. Na mijn studie belandde ik als logopedist in het onderwijs en mijn liefde voor de stem raakte wat op de achtergrond.

Lichtenberger Methode

Totdat ik in 2005 via Ingrid Voermans van het Voice Learning Centre in aanraking kwam met de Lichtenberger® Methode. Mijn wereld stond op zijn kop: ik was vergeten hoe het is om zo voluit en vrij te klinken met heel mijn wezen. Er was geen weg meer terug. Ik ging lessen volgen, eerst in Nederland en later ook in Lichtenberg (Duitsland).

In 2016 rondde ik de driejarige opleiding aan het Lichtenberger Instituut voor toegepaste stemfysiologie af. Ik deed daar veel doorleefde kennis op over de anatomie en de fysiologie van de stem. Leerde hoe het strottenhoofd zichzelf kan organiseren als je je overgeeft aan de waarneming van de klank.

Stem, lichaam en trauma

Werken met stem bleek ook een belangrijk middel om toegang te krijgen tot mijn lichaam en alles wat daarin opgeslagen ligt. Ik zie het strottenhoofd als een soort seismograaf, die feilloos en eerlijk via de stem laat horen wat zich van binnen afspeelt. Soms worden traumadelen geraakt door de klank.

Via mijn eigen stemontwikkeling, verschillende vormen van lichaamswerk (o.a. Alexandertechniek, Feldenkrais, Craniosacraaltherapie) én het werken met cliënten ontdekte ik hoe onbegrepen stemklachten kunnen samenhangen met overlevingsresponsen van het lichaam.

Deze combinatie van stem- en lichaamswerk zet ook wezenlijke veranderingen in gang op andere levensgebieden: een gevoel van zwaarte en altijd mijn best moeten doen, maken plaats voor meer levensvreugde en moeiteloosheid.

Traumasensitieve mindfulness

Om me verder te verdiepen in het werken met trauma volgde ik de opleiding tot trauma sensitief mindfulness therapeut aan de Academie voor Open Bewustzijn bij Dorle Lommatzch (2023). Daar leerde ik meer over de symptomen en de neurobiologie van trauma (o.a. via de polyvagaal theorie) en de praktische toepassing van lichaamsgerichte interventies die bijdragen aan de heling van trauma en het reguleren van het autonome zenuwstelsel.

Klankverstaan

Met deze rijke mix aan kennis en ervaring heb ik mijn eigen werkwijze ontwikkeld. Elke stem vertelt een eigen verhaal. Ik leer je zonder oordeel te luisteren naar je klank en de taal van je lichaam. Dat noem ik ‘klankverstaan’. Ik creëer gemakkelijk een veilige bedding waarin ruimte is voor jou en je stem, waarin je kunt spelen en ontdekken hoe je (weer) vrijuit kunt klinken.

Verder...

woon ik samen met man, twee puberzoons en zes kippen in een klein Drents dorpje, waar we naartoe zijn verhuisd vanuit de stad Groningen. Bij ons thuis wordt veel gezongen en muziek gemaakt. We hebben een kleine appelboomgaard en maken cider met de buren. Ik rommel graag in de tuin en en houd van koken. Van lange dwaaltochten in de natuur word ik heel blij en ik zou wel vaker willen dansen!